Bullet Journal

Sinds 2,5 jaar hou ik zowaar een agenda bij. Tot dan toe lukte dat mij steeds niet. Ik kocht braaf elk jaar een agenda, en na een maand of wat vergat ik er dingen in te schrijven. Gevolg was dat kijken in de agenda niet bijzonder veel zin meer had, en uiteindelijk de agenda al snel niet meer aangeraakt werd. Bovendien onthield ik toch de meeste dingen wel. Toetsen, huiswerk, afspraken, ik was zelf een lopende agenda. En toen kreeg ik 3 jaar geleden ineens een groter gezin. Van een tweepersoonshuishouden ging ik naar een vijfpersoonshuishouden. En anderhalfjaar geleden werd dat zelfs een zespersoonshuishouden. Wel, nu lukt het mij niet altijd meer om iedereens agenda in mijn hoofd bij te houden, en besloot opzoek te gaan naar een agenda die bij mijn situatie past. Onvindbaar. Sommige periodes zijn heel druk, weekenden hebben minstens even veel ruimte nodig als weekdagen, en niet alle afspraken vallen perse op een bepaalde dag.






Toen kwam ik dus 2,5 jaar geleden bij de Bullet Journal. Ik zag de meest mooie creatieve pagina's. Het leken wel meer kunstboekjes dan agenda's. Betoverend werkelijk. Bleek dus dat een eigen agenda veel mooier kon zijn dan een standaard agenda. Bovendien kon je deze nog eens zo aanpassen aan je eigen situatie, dat deze altijd bij je past. Ik was om. Maar zoals wel vaker bij mij, blijken dingen nog al eens een bevlieging te zijn. Dus besloot ik om een simpel boekje van de hema te gebruiken als test. Als ik deze na 4 maanden nog steeds gebruikte, zou ik mezelf verwennen met een Leuchtturm1917 met puntjes. Want amai, vond ik dat een mooi notitieboekje.. 
En ja hoor, eind december, 4 maanden later, was ik nog steeds erg blij met mijn Bullet Journal. Ik probeerde elke week een andere layout uit, om uit te vinden wat goed bij mij past. Eind december kocht ik dan mijn eerste Leuchtturm. Bleek alleen wel dat ik uiteindelijk niet echt van de kunstzinnige pagina's ben, en eigenlijk meer een minimalist ben. Dat geeft mij toch meer rust en overzicht. Gelukkig is de Bullet Journal van oorsprong ook behoorlijk minimalistisch, en zijn er tal van voorbeelden van minimalistische gebruikers. Wel gebruik ik mijn Bullet Journal ook als dagboek wanneer het uitkomt, en als tracker wanneer ik mijzelf een gewoonte wil aanleren. 
Nog steeds verander ik regelmatig van layout, omdat niet elke periode het zelfde is. Zoals ik al aangaf hebben we hier hele drukke maanden en rustige maanden. Vakantieperiodes zien er bovendien anders uit dan reguliere weken. Wel kom ik steeds dichter bij de voor mij perfecte indeling. 
Hebben jullie ook een Bullet Journal? En hoe ziet jullie indeling er uit? 


Follow my blog with Bloglovin

Reacties

Populaire posts