Cruesli recept


Ik ontbijt graag met cruesli. Maar wat me dan zo tegenstaat is dat dat vaak verpakt zit in karton, en dan weer in plastic. Behoorlijk zinloos als je het mij vraagt. Nu had ik laatst een boek geleend bij de bibliotheek, leven zonder afval van Emily-Jane Lowe. Sowieso een super inspirerend boek. Ik heb het wel 3 x verlengd om het hele boek uit mijn hoofd te leren ;) Daar staat dus ook in hoe je super simpel zelf cruesli maakt. Nu moet ik eerlijk zeggen dat wanneer haar cruesli-recept volgt, het eerder gewoon muesli is in plaats van cruesli, dus heb ik het recept een beetje aangepast..

250 gram havermout (dit kan je prima in bulk kopen!)
50 gram suiker (dit mag gerust minder hoor, of vervangen door honing of iets anders. Ik ben een zoetekauw!)
4 eeltlepels water
1 eetlepel (zonnebloem) olie
Een zwikkie noten, zo veel als dat je lekker lijkt
Een hand rozijnen, zo veel als dat je lekker lijkt
Gedroogd fruit, bananenchips, kokosrasp, het mag er allemaal doorheen. Maar goed, dat hoeft natuurlijk niet.

Hoe ga je te werk?

* Leg een bakpapiertje in je bakplaat. Of niet. Mijn bakplaat is doorgaans niet brandschoon op de een of andere manier.. Als die van jou dat wel is, ga je gang zonder papiertje. En vertel me gelijk even hoe je dat voor elkaar krijgt!
*Verwarm de oven voor op 160 graden.
* Doe de suiker met water in een steelpannetje en roer door tot het kookt en alle suiker is opgelost.
* Doe het warme suikerwater bij de havermout in een beslagkom, roer door. Eetlepel olie mag er ook bij.
* De havermout-suikerwatermix mag nu op de bakplaat. Klontjes hoef je niet fijn te maken hoor, dat vind ik juist zo lekker! Hou je niet van 'hompen', doe dat dan juist wel.
* 15 min in de oven.
* schep om.
* 10 min in de oven.
* Laat even afkoelen.
* Nu kun je er van alles bij doen! Noten, rozijnen, kokosrasp, bananenchips, gedroogde frambozen, chocola, och, er valt zo veel te variƫren!
* Bewaar in een weckpot, of iets anders wat goed afsluit.

Het leuke is dat je dit ook goed zero waste kunt maken! Wellicht een leuke start? :)

Nu ben ik reuze benieuwd naar welke smaakcombinaties jullie maken! Vertel het gerust hieronder in de comments!

Liefs

** Deze post kan affiliatie-links bevatten. Je merkt er niets van, kost jou niets extra's, maar ik kan er een kleine vergoeding voor krijgen als iemand via de link iets koopt. Ik link NOOIT naar producten waar ik zelf niet 100% achter sta! **




Reacties

Populaire posts