Money's verdienen in huis


Echt ontzettend leuk vind ik het huishouden niet perse. Er lijkt ook geen eind aan te komen. Heb je net alle was weg gewerkt, komt er een dochter naar beneden met 34 kledingstukken. Die was ze dan even vergeten, lagen al een tijdje onder haar bed. Of heb je net gezogen, besluiten ze net dat vriendinnetje mee te nemen die meer kruimels op de grond legt dan op haar bord. Enzovoorts. Af en toe heb ik het gevoel dat ik niks anders doe dan opruimen en schoonmaken en dat het allemaal voor niks is. Niemand die het ziet. Je draait je om en het ligt er weer bij als voorheen.
Toch slaag ik er niet in de dames huishoudelijke taken te geven. Deels ook omdat 2 dochters (V & J) hier de ene week van woensdag tot en met maandag ochtend zijn, en de andere week van woensdag tot en met vrijdagochtend. Zo'n 'korte week' wil je niet volproppen met stofzuigen, maar dan wel mijn fulltime dochter (F) laten huishouden voelt niet eerlijk. Dus tot nog toe is dekken en afruimen een taak van F en deelt ze die taak met V als V er is, en ruimt J elke ochtend als ze er is de vaatwasser uit.  Fulltime dochter S van 1,5 jaar vind ik nog wat jong voor een vaste taak.

Wel vind ik dat de kinderen iets meer bij mogen dragen aan het gezin. Hoe ik dat in een vat moest gieten was me niet duidelijk, maar vandaag heb ik samen met F een systeem bedacht. We introduceren 'money's'. We hebben heel lang gedaan over het vinden van een passende naam. Eerst opperde ik meewerkgeld. Dat vond F zo onaantrekkelijk klinken dat we dat maar niet gedaan hebben. Mamamoney mocht ook niet want dan werd papa buitengesloten. Huishoudgeld klonk ook niet goed. Dus werd het simpelweg 'money'. 

Ik vroeg F om een ontwerp te maken van de biljetten. Terwijl ze daarmee bezig was hebben we een lijst gemaakt van taken en een lijst beloningen. Daarna zijn we gaan kijken hoeveel elke taak dan waard was, als we de geldoptie van een euro op 5 money's zouden zetten. Je moet een ijkpunt hebben he! 

Vervolgens hebben we de beloningen op de achterkant van de money's gezet, de money's toen door het lamineerapparaat gehaald en vervolgens de taken er met labeltjes opgeplakt. Dan kun je de taken er ook weer afhalen en de money's hergebruiken voor nieuwe taken of als wisselgeld laten dienen bijvoorbeeld. 

We zijn er een flinke tijd mee bezig geweest en het was bijzonder gezellig! Bovendien wil F morgen gelijk uit school naar huis om wat money's te verdienen... Kijk, daar word ik nou blij van!

Wat voor systeem hanteren jullie? En werkt dat? :)








Reacties

Populaire posts