Hoe ik me weer goed voelde over onverantwoorde keuzes



Duurzaam en verantwoord bezig zijn vind ik zelf best wel belangrijk. Ik let op hoe de boodschappen verpakt zijn en maak keer op keer bewust een keus over wat ik koop. De ene keer zijn dat de buitenbeentje appels in een plastic zak, omdat ik de boodschap wil overbrengen dat een appel echt niet perse een bepaalde grootte of vorm hoeft te hebben, en de andere keer koop ik losse appels. Die losse appels kunnen dan de ene keer uit Nederland komen, en een andere keer kijk ik daar helemaal niet naar en blijken ze 2000 km afgelegd te hebben voor ze hier zijn.

Verantwoorde keuzes maken is soms heel erg moeilijk, en ook best wel vermoeiend. Dan wil je zo graag góed doen, en dan lijkt het alsof je aan alle kanten tegen gewerkt word. Of kom je er een paar weken later via een nieuwsbericht achter dat jouw duurzame keus eigenlijk nog vervuilende blijkt te zijn dan wat je daarvoor deed. Oh my, soms denk ik wel eens even: he jeetje, wat heeft het allemaal voor zin.

Maar dan bedenk ik me dat ecorexia niet de oplossing is. Wanneer ik bewust keuzes blijf maken, draag ik mijn steentje bij. En dat dat af en toe een verkeerde keus is, is dan helemaal niet zo erg. Natuurlijk kijk ik heel erg op tegen de zero-wasters. Ontzettend knap en heel erg goed! Ik kan daar ontzettend veel inspiratie uit halen, en mogelijkheden in vinden in hoe ik zelf verantwoordere keuzes kan maken. Aan de andere kant voelde ik me ook nooit goed genoeg. Ik koop nog wel eens plastic. Ik gooi nog wel eens eten weg. Ik hou best wel van snoepjes, en die koop ik dan ook. En ik wil ook echt niet de hele dag in de keuken staan om werkelijk alles zelf te maken. Sja. Wat ben je dan? Soms voelt dat best wel hypocriet.

En toen kwam ik dus langs een term, die mij het juiste gevoel over mij zelf geeft. Ik doe niet aan zero-waste. Ik doe aan low-waste. Ik probeer zo min mogelijk afval te verzamelen. Dat doe ik elke dag op een andere manier. En dat is allemaal OK. Het gaat er immers om wat je wél doet. Laten we niet met het vingertje wijzen naar wat iemand vervolgens níet doet. Elke bewust duurzame keuze is een goede keuze. En laat die keuze een ander inspireren ook een duurzamere keuze te maken. Elke actie doet er toe.

Benieuwd naar wat ik wél doe? Hier lees je mijn artikel over tandenborstels. Of lees deze eens, over zelf cruesli maken. Benieuwd naar wat ik meeneem naar de supermarkt? Dat lees je hier!

Ik ben ook super benieuwd naar hoe jullie verantwoorde keuzes maken, en wat de struggles daar bij zijn! Laat het onder weten in de comments :)

Liefs

Reacties

Populaire posts