De simpelste eerste stap naar een duurzamer leven


Ik vind het soms best wel lastig om duurzaam bezig te zijn. Dat enige duurzaamheid geboden is, is inmiddels wel duidelijk. Maar zoals de die-hard-zero-waster, poeh, respect. Dat krijg ik niet voor elkaar.

Ik ben een jaar of 7 geleden begonnen met enkel biologische melk en rondeel-eieren. Klein beginnen was mijn motto. Veel geld had ik ook niet, en veel tijd overigens ook niet. Melk was maar een paar cent duurder, en die kippetjes vond ik gewoon echt heel erg zielig. Vandaar mijn besluit op deze 2 producten.

Nog steeds koop ik alle melk biologisch, en nog steeds zijn hier alleen rondeel-eieren in huis. Ik moet zeggen dat dit prima werkt voor mij. Een kleine stap, en die eerst zo onderdeel laten worden van het huishouden, dat iets 'gewoon' is geworden. Ook vond ik dat ik met mijn minimale middelen ook een boodschap kon geven. Wanneer de Albert Hein bijvoorbeeld maar genoeg biologische melk verkoopt, snapt het bedrijf dat er vraag naar biologische producten is. En zo geschiedde ook. Inmiddels zijn er tal van biologische producten te verkrijgen.
Maar om nou in al die jaren alleen 'betere' melk en eieren te kopen.. Dat zet op den duur ook niet echt zoden aan de dijk. Het was een prima eerste stap. Inmiddels heb ik het repertoire ietsje uitgebreid. Ik zal een klein voorbeeld noemen, die iedereen zonder kosten (!) ook kan doen.

Zo nemen we nu altijd een tasje mee! Ha! Hoe simpel is dat dan. Vaak 2 eigenlijk. In het ene tasje zit een ander tasje, en ook 2 groentezakjes. Dan hoeven de tomaten niet meer los op de band (dat deed ik dus altijd, tot grote ergernis van de dame achter de kassa), en hoef ik toch niet steeds alles in een plastic tasje te doen. Ook zit er standaard een broodzak in het tasje. We hebben er 2. De ene is in gebruik, en de ander klop ik uit en doe ik terug in het boodschappentasje. (Die kan je zelf maken, of kopen. De Albert Hein bij ons verkoopt ze, maar je kunt ook bij bol.com terecht, of een uitzoeken bij etsy. Daar zitten ook zeker pareltjesmooie bij!) Wanneer het brood nog ongesneden bij het brood-gedeelte ligt, laat ik het snijden en in mijn broodzak doen. Het scheelt dus echt wel of je dit gewoon bij je hebt. Ben je je zak vergeten, dan ga niet terug naar huis of morgen brood kopen. Nee, gemak dient de mens, en dus zit die gewoon in de tas.

Dit is denk ik by far het meest simpele en goedkope wat een mens kan bijdragen aan een mindere belasting van onze aarde. Maar ook hier is volhouden key. Het moet even de tijd krijgen om een gewoonte te worden. Al begin je maar gewoon alleen met een boodschappentasje mee nemen. Bewustwording is alles, en dat kan zo simpel beginnen.

Nu ben ik wel benieuwd, hoe ben jij begonnen met bewustwording omzetten in handelen?


** Deze post kan affiliatie-links bevatten. Je merkt er niets van, kost jou niets extra's, maar ik kan er een kleine vergoeding voor krijgen als iemand via de link iets koopt. Ik link NOOIT naar producten waar ik zelf niet 100% achter sta! **



Reacties

Populaire posts