Waarom wij nooit meer lente-ui kopen


Laatst zei iemand heel verbaast tegen mij: 'Jij koopt lente-ui?' Alsof dat dus iets heel vreemds is om te kopen. Dus ik zeg: 'Eh nou ja, dat vinden wij lekker. We kopen eigenlijk best vaak lente-ui. Of bos-ui. Ik weet het verschil eigenlijk nooit.'
Nou man, deden wij toch even iets raars. Best vaak zelfs! Ik begreep niet zo goed wat deze persoon hier nou zo vreemd aan vond. Dat we graag lente-ui eten, dat bleek niet vreemd. Maar toen kwam de vraag: 'Welk stuk van de lente-ui gebruik je, en welk stuk gooi je weg?' Welnu, natuurlijk heb ik geantwoord dat we toch wel het midden gebruiken. Kont en top gaat de vuilnisbak in. Of in de gft zak, zo u wilt.


En toen leerde ik iets nieuws. Kennelijk kan lente-ui prima groeien in een glaasje water! Ha, ja echt! Geen tuin, balkon, potjes, aarde etc nodig. Men stopt het kontje (een cm of 2) gewoon in een glaasje, een beetje water er bij, zet het in het raam en kijk dan de dag erna eens. De volgende dag zie je al dat je lente-uitje weer begint te groeien. Langzaamaan komen er wat langere worteltjes en na een week of 2 is dit hoe groot ze zijn.


En wat nu leuk is, dit kan ook met prei! Wij gooien de restjes nooit meer weg. Ik ben wel erg benieuwd wanneer we voor het eerst uit 'eigen vensterbank' eten.

Wisten jullie dit al? Hebben jullie dit al eens eerder geprobeerd?

Liefs














Reacties

  1. Had ik nog nooit van gehoord. Zo leuk! Ik ga het in de toekomst ook eens proberen, bedankt voor de tip :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja leuk he! Ze groeien ook super rap, echt heel leuk om te zien ook!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts