Hoeveel plastic (en geld) bespaar je met een shampoo bar?


Enige tijd terug besloot ik dat het nu wel welletjes geweest is met al die flessen shampoo hier in huis. We wonen hier met 5 dames. U begrijpt, dat is een hoop haar dat gewassen dient te worden. Ik denk dat we serieus elke 2 weken wel een nieuwe fles nodig hadden. Het feit dat kinderen nog niet altijd even zuinig omgaan met shampoos en douchegelletjes en zo meer, zal hier ook ongetwijfeld ook debet aan zijn. Wanneer we dat even doorrekenen, zijn dat dus zo'n 26 flessen shampoo per jaar. Onthoud dat even.

Enfin, zoals gezegd, ik wilde wel een andere oplossing hier voor. Ik ben zelf gek op de Lush, de winkels zijn net snoepwinkeltjes maar dan vol met heerlijk geurige zeepjes, zalfjes en badbommetjes. Als ik daar ben, ben ik in een soort hemeltje en vergeet ik alle tijd. Toen ik daar dan ook allerlei kerstpresentjes aan het kopen was vond ik het tijd om de overstap te maken. Ik kocht een shampoo bar. Aanzienlijk duurder dan een shampoo fles, deze bar was €9,50. Dat was ook wat mij aanvankelijk zo tegenhield. Maar goed, ik heb het toch mooi gedaan. Trots kwam ik thuis met mijn ronde schijf reuze-macaron-achtige shampoo bar, genaamd: Honey I washed my hair. Kinderen waren extatisch. Vonden het schitterend. 1 van de dochters is erg met milieu begaan, en vond het dan ook heel goed van mij dat ik daar zo rekening mee hield. De andere dochters vonden het gewoon overwegend 'cool' en 'lekker ruiken'. Prima ook.



We zijn nu een maand verder. Normaal gesproken zouden we dus al 2 flessen shampoo in de plasticbak gekieperd hebben en een derde hebben klaarstaan onder de douche. Ons shampoobarretje lijkt nauwelijks geslonken. Naar verluidt zou je zo'n 80 wasbeurten kunnen doen met een shampoo bar. Wanneer je 2 a 3 x per week je haar wast, zou je dus 30 a 40 weken met een shampoo bar kunnen doen. Bij ons delen we dat dus door 5, want de voorgaande berekening was per persoon. We zouden dus theoretisch gezien 8 weken met een bar kunnen doen. Wel, daar gaan we maximaal overheen. Ik weet zeker dat wij de 3 maanden ook wel halen. Ik zal het laten weten als we toe zijn aan een nieuwe. Laten we uitgaan van 3 maanden. Dat zouden 7 flessen shampoo zijn. Onze flessen shampoo waren zo ongeveer €2,50. Dat maal 7 is €17,50 aan shampoo. Zet daar de bar van €9,50 tegenover, en het is niet alleen een milieubewustere keuze, maar ook een financieel veel aantrekkelijkere keuze!

Er valt echter nog wel wat aan te merken op de shampoobars van Lush. Zo zit hier wel SLS in, daar gaat het zo lekker van schuimen. Maar goed schijnt dat dus niet te zijn. Er zijn mensen die bewust kiezen voor producten zonder SLS. Helemaal fantastisch natuurlijk. Zo ver zijn wij alleen nog niet. Voor ons is dit een prima instapmodel.




Nu zal ook niet iedereen een Lush om de hoek hebben. Maar gelukkig kun je de ook op tal van andere plaatsen shampoobars bestellen. Zelfs gewoon via bol.com. For real, zo makkelijk.

Nu ben ik reuze benieuwd, gebruiken jullie ook shampoobars? Wat zijn jullie ervaringen? Zijn er ook mensen die bewust SLS-vrij kopen?

Liefs

** Deze post kan affiliatie-links bevatten. Je merkt er niets van, kost jou niets extra's, maar ik kan er een kleine vergoeding voor krijgen als iemand via de link iets koopt. Ik link NOOIT naar producten waar ik zelf niet 100% achter sta! **

Reacties

Populaire posts