Dochter wil een maand zero-waste leven



Laatst vroeg mijn dochter hoeveel vuilniszakken er nu eigenlijk bij ons doorheen gaan. Wel, we hebben een vrij groot gezin. Man, vrouw, 4 dochters. Dat is aardig wat afval. Dat er per dag een halve vuilniszak afval is, is dan opzicht niet vreemd. Per persoon komen we dan uit op zo'n halve vuilniszak per week. En dan heb ik het dus over restafval.
Dochterlief schrok toch wel van onze hoeveelheid. Ik vertelde haar dat het eigenlijk nog wel meevalt wanneer je bedenkt dat we ook nog een wormenhotelletje in ons keukentje hebben die veel van de rauwe etensresten verorberen. Die gaan dus al niet in de afvalzak. Daar zit ook geen plastic bij. Plastic en drakenkartons worden hier apart opgehaald en gerecycled. Wel zit papier en glas bij ons restafval.. Daar hebben we wel een inleverpunt voor maar die is dan weer net ongunstig ver. Alle pogingen die ik tot nog toe heb geprobeerd om dat wel te scheiden en netjes dagelijks of om de dag weg te brengen zijn gestrand. We hebben een piepklein keukentje (als in echt heel klein. Pak em beet zo'n 2,5 vierkante meter, incl aanrecht, koelkast, klein vaatwassertje etc. Het is eigenlijk een wonder dat hier nog gekookt kan worden), en die slipte helemaal dicht met allerlei zakken papier en glas, restafval, plastic en statiegeld. Die bergen werden groter en groter.. tot man zich dood ergert (terecht!) aan de hoeveelheid troep en alles maar gewoon weer bij het restafval gooit.

Anyway, dochter had een verzoek. Of we konden proberen om op een halve vuilniszak restafval uit te komen na een maand.

Slik. Daar sta ik dan met al mijn duurzaamheidsprincipes. Natuurlijk ben ik het met haar eens dat we daar naar moeten streven. Maar ik wil anderen ook niet opleggen met mij mee te gaan in een soort van zero-waste-maand. Man heeft daar op dit moment echt heel erg geen behoefte aan, er is aan zijn kant al even genoeg verandering en dan is elke extra vorm daarvan alleen maar meer belastend dan dat het leuk en spannend is. Bovendien zijn man en ik alle 2 weer gaan studeren en mag ons project geen geld kosten. Dus we zullen moeten roeien met de riemen die we hebben, en vol moeten houden terwijl de rest van het gezin er niet in mee gaat. Hoe gaan we dat doen? Wat zijn onze spelregels? En zamelen we dan ons eigen afval apart in? We hebben al zo weinig ruimte..

Hier ga ik mijn hoofd nog even over breken. Wellicht heeft iemand nog tips? Of worden van steun of motivatie? ;) Ik kijk er super erg naar uit, maar ben ook wat nerveus over hoe dit in de praktijk zal uitpakken.

Liefs


Reacties

Populaire posts